Jenis Waranti Laptop

       

        Kebanyakan orang hari ini memiliki komputer riba. Rata-rata, mereka akan mengganti komputer riba mereka setiap 3-5 tahun. Ini berbeza-beza berdasarkan jangka hayat komputer riba dan kemampuan untuk mengikuti lingkungan teknologi masa kini.

        Apabila anda membeli komputer riba baru, ia dilengkapi dengan jaminan pengeluar. Apabila kebanyakan orang mendengar jaminan, mereka menganggap semua perkara buruk yang berlaku pada komputer riba mereka akan dilindungi. Ini adalah anggapan yang berbahaya.

        Sebenarnya, perlindungan komputer riba sangat terhad. Ini telah menyebabkan pelanggan merasa tertipu ketika mereka menyelesaikan masalah komputer riba mereka dan diberitahu bahawa mereka perlu membayar bil.

Oleh itu, persoalannya adalah, apa yang dijamin oleh jaminan?

Pelbagai Jaminan

Sebelum kita memulakan, penting untuk diperhatikan bahawa jaminan berbeza bergantung pada setiap pengeluar. Itu bermakna ada ruang untuk berubah-ubah. Kebolehubahan itu boleh bertentangan dengan maklumat yang kami berikan dalam panduan ini. Walau bagaimanapun, ini masih merupakan panduan yang boleh digunakan yang boleh anda gunakan ketika menghadapi jaminan.

Berapa lamakah tempoh jaminan?

Piawaian industri untuk jaminan pada komputer riba baru adalah satu tahun. Tempoh jaminan biasa adalah antara 3 bulan hingga satu tahun.

Apabila tuntutan jaminan dibuat semasa tempoh jaminan yang sah, peranti biasanya dihantar ke gudang terdekat pengeluar komputer riba di mana kesahihan tuntutan jaminan ditentukan dan kemudian, setelah diterima, pembaikan dibuat secara percuma kepada pelanggan.

Apa Yang Tidak Dilindungi oleh Jaminan Laptop Standard?

Berikut adalah beberapa masalah yang sering dihadapi oleh pemilik komputer riba dalam tempoh pemilikannya dan sama ada masalah tersebut dilindungi oleh jaminan komputer riba standard atau tidak.

Kegagalan Perkakasan - Dilindungi

Sekiranya komputer anda mempunyai komponen di dalamnya yang tidak berfungsi dengan baik, jaminan komputer riba anda membolehkan anda menghantar sistem anda dan membaiki atau mengganti bahagian tersebut.

Masalah perkakasan biasa mungkin termasuk yang berikut:

Masalah papan kekunci

Pantau masalah

Kegagalan pemacu keras

Kegagalan Ram

Port paparan / USB yang rosak

Peminat yang rosak

Isu Sistem Operasi - Dilindungi

        Sekiranya anda mengalami masalah sistem operasi seperti kerosakan antara muka atau boot yang tidak konsisten dengan Windows atau Mac OS anda, pengeluar anda dapat membantu anda memperbaiki sistem anda.

        Masalah OS biasanya dapat diselesaikan melalui telefon dengan pasukan sokongan teknikal pengeluar anda. Kadang-kadang, mereka akan meminta anda menghantar komputer riba di kedai terdekat pengeluar komputer riba anda untuk diperbaiki.

Saya harap artikel ini dapat membantu anda dalam memahami jaminan komputer riba anda dan dalam menentukan komputer riba apa yang akan dibeli semasa anda membeli. Komen di bawah jika anda mempunyai pengalaman mengenai jaminan komputer riba atau jika artikel ini telah membantu anda dalam beberapa cara!



Comments

Popular posts from this blog

Cara Penggunaan Skrin Komputer Riba

PERBEZAAN ANTARA TABLET DAN IPAD

Apa perbezaan antara modem dan penghala(router)?